DHL Express investeert 45 miljoen euro in Nederland

Ÿ -Investering in capaciteit en kwaliteit

Ÿ -Zeven nieuwe vestgingen en drie verbouwingen

Ÿ -Toepasselijke sponsoring van start Tour de France

DHL Express maakt zich op voor het grootste investeringsprogramma sinds het zich veertig jaar geleden in Nederland vestigde. In de komende tijd wordt 45 miljoen euro geïnvesteerd in uitbreiding en vernieuwing van de Nederlandse vertakking van het internationale expresnetwerk. In totaal zullen zeven nieuwe vestigingen worden gebouwd en twee volledig worden uitgebreid en vernieuwd. De vestiging op Schiphol werd vorig jaar al aangepakt.

Investeringen met het oog op groeiverwachtingen

De tien Service Centra van DHL Express verwerken momenteel drie keer zoveel zendingen als amper 10 jaar geleden. De groeiverwachtingen gaan uit van nog eens een verdubbeling de komende tien jaar. Om deze aantallen te kunnen blijven verwerken moet het netwerk in Nederland worden uitgebreid. Die uitbreiding biedt tevens de mogelijkheid innovaties te introduceren, die de processen efficiënter zullen maken en productiemiddelen duurzamer.

Eerste projecten gestart

De aanzet voor het innovatietraject werd vorig jaar gegeven toen de vestiging in Hoofddorp werd geïntegreerd in de luchthub op Schiphol. De voorbereiding voor de nieuwbouw in Utrecht is reeds in volle gang. De nieuwe vestiging wordt gebouwd aan de westkant van de A2 op bedrijventerrein Haarrijn. Het complex gaat de huidige vestigingen in Amersfoort en Utrecht vervangen. Het nieuwe Service Centre, zoals de sorteercentra van DHL Express worden genoemd, beslaat ruim 2.500 m2 loods en kantoor op in totaal 12.000 m2 terrein. Het pand krijgt een automatische sorteerinstallatie, wordt voorzien van energiebesparende en milieuvriendelijke installaties en zal de uitvalsbasis vormen voor 130 medewerkers met zo’n 60 bestelwagens en een tiental fietskoeriers. De uitbreiding en vernieuwbouw van de vestigingen in Apeldoorn en Eindhoven is in maart dit jaar al van start gegaan.

“De enorme groei die wij als internationale expresvervoerder weten te realiseren en ook voor de naaste toekomst nog zien, vereist aanpassingen in capaciteit en kwaliteit. We zijn het meest internationale bedrijf ter wereld, met vestigingen in meer dan 220 landen. Onze extreem goede verbindingen met bijvoorbeeld de opkomende economieën in onder meer de BRIC-landen geven onze klanten concurrentievoordeel. Maar daarvoor moet het netwerk wel optimaal functioneren. Behalve voldoende capaciteit vereist dat ook innovaties in de vorm van efficiëntere sorteerfaciliteiten en betere IT-infrastructuur. Die laatste is van belang om nieuwe services te introduceren die het verzenden en ontvangen nog makkelijker maken.„ Michiel Greeven (48), Managing Director van DHL  Express in Nederland

Onderdeel van Europese investeringen

De investeringen in het Express-netwerk lopen parallel aan alle investeringen die worden gedaan in het Parcel-netwerk, dat zich met name toelegt op de markt voor online-retail. Ze passen bovendien in een hele reeks investeringen in het Europese expresnetwerk. Zo wordt momenteel gewerkt aan een verdubbeling van de capaciteit van de Europese luchthub in Leipzig, die een investering van 150 miljoen euro met zich meebrengt. Begin van dit jaar werd bekendgemaakt dat ook in de hub van Brussel 115 miljoen euro geïnvesteerd wordt. Brussel vormt, na Leipzig, de Europese draaischijf met de meeste internationale verbindingen in het lucht- en wegnetwerk van DHL Express.

Innovatief netwerk

DHL Express legt zich toe op internationale, tijdkritische expreszendingen. Andere business units in Nederland richten zich op reguliere pakketzendingen, warehousing, contractlogistiek en lucht- en zeevracht. In totaal werken er bij DHL in Nederland ruim 11.000 mensen. De Express-divisie heeft in Nederland 1.200 medewerkers, verspreid over 10 vestigingen. Daaronder de vestiging op Schiphol, die in feite drie onderdelen huisvest: ten eerste het Service Centre dat het afhalen en bezorgen bij alle klanten in de regio Amsterdam regelt, ten tweede de luchthub, die de dagelijkse verbindingen over de weg en door de lucht met het internationale netwerk onderhoudt en ten derde het hoofdkantoor voor alle Nederlandse activiteiten van de Express-divisie.

DHL Express sponsort start van Tour de France in Utrecht

De start van dit investeringsproject, waarmee DHL Express zijn koppositie verder wil versterken, is voor het bedrijf ook aanleiding geweest om de start van de Tour de France, begin juli in Utrecht, te sponsoren. Onder de noemer ‘Winners Wear Yellow’ gaat DHL Express klanten en ook medewerkers de start van dichtbij mee laten maken. Bovendien worden de medewerkers gestimuleerd om mee te doen aan een programma om hun conditie te verbeteren. Gezondheid is een van de pijlers in het HR-beleid van DHL dat, in combinatie met persoonlijke ontwikkeling, medewerkers mentaal en fysiek fit wil houden. DHL Express mag zich wereldwijd ‘Top Employer’ noemen; een officiële titel die het bedrijf recent werd toegekend. De sponsoring van de ‘Grand Depart’ is verder toepasselijk omdat een belangrijk onderdeel in het investeringsprogramma van start gaat met de nieuwbouw van de DHL Express-vestiging in Utrecht.

Over DHL

DHL – Het logistieke bedrijf voor de hele wereld

DHL is wereldwijd het toonaangevende merk in logistiek. Met een familie van divisies biedt DHL klanten expertise in nationale en internationale expres- en pakketzendingen, lucht- en zeevracht, transport via de weg en het spoor en industrieel supply chain management. Het wereldwijde netwerk omspant meer dan 220 landen met 325.000 medewerkers en verbindt mensen en bedrijven op een veilige en betrouwbare manier wat handelsstromen ten goede komt. Met specifieke oplossingen voor groeimarkten en industrieën zoals e-commerce, technologie, life science en gezondheidszorg, energie, automotive en retail en met maatschappelijke verantwoordelijkheid en ongeëvenaarde aanwezigheid in opkomende markten, is DHL overduidelijk gepositioneerd als “het logistieke bedrijf voor de hele wereld”. DHL maakt deel uit van Deutsche Post DHL. De groep boekte in 2014 een omzet van meer dan 56 miljard euro.