Nederland meest verbonden land ter wereld

Global Connectedness Index 2016: Globalisering voorbij piek van voor de crisis

17 NOVEMBER 2016, BONN/ MUMBAI
Samenvatting
DHL heeft de vierde editie van de DHL Global Connectedness Index (GCI) uitgebracht, een uitgebreid onderzoek naar de mate van globalisering. Het rapport is gebaseerd op meer dan 1,8 miljoen datapunten en richt zich op vier belangrijke pijlers: de internationale handelsstromen, kapitaal, informatie en mensen. Het verloop van de GCI over de afgelopen jaren toont aan dat de wereldwijde verbondenheid scherp toenam vanaf 2005 met een piek in 2007 en weer in elkaar zakte bij het begin van de financiële crisis in 2008. In 2014 groeide de wereldwijde verbondenheid weer sterk en in dat jaar kwam die voor het eerst weer voorbij het niveau van voor de crisis. In 2015 ging de groei minder snel, maar de wereldwijde verbondenheid liep niet terug. Op basis van de beschikbare gegevens – in sommige gebieden hebben we alleen nog voorlopige resultaten – kunnen we concluderen dat in 2015 de wereld 8 procent meer verbonden was dan in 2005.

De pijler informatie wordt gemeten door te kijken naar internationaal internetverkeer, internationale belminuten en de handel in geprinte publicaties. Informatie liet in de gemeten periode van 2013 tot 2015 de sterkste groei zien, mede veroorzaakt door de sterke toename van het internationale internetverkeer. De pijlers kapitaal en mensen lieten een bescheiden groei zien, terwijl de internationale handelsstromen juist zijn gekrompen. Deze krimp startte in 2012 en nam versneld toe in 2015.

“Globalisering is de afgelopen 50 jaar altijd de drijvende kracht geweest achter de vooruitgang,” reageert Frank Appel, Deutsche Post DHL Group CEO. “De GCI laat zien dat de globalisering eindelijk de financiële crisis te boven is, maar nu aan de vooravond staat van een onzekere toekomst. Het is van het grootste belang dat beleidsmakers en zakelijk leiders een situatie creëren waarin globalisatie kan blijven groeien waardoor de levens van burgers in steden over de hele wereld verder kan verbeteren.”

De GCI 2016 toont ook dat internationaal internetverkeer enorm toeneemt, terwijl internationale handel en informatiestromen niet hun volledige potentieel benutten. “Dit onderstreept dat er enorme kansen liggen voor internationale e-commerce bedrijven om een extra impuls te geven aan hun business,” aldus Jürgen Gerdes, CEO Post – eCommerce – Parcel, Deutsche Post DHL Group.

Nederland en Europa nog steeds aan kop
De GCI kijkt naast globalisering ook per land en regio naar de verbondenheid. Nederland staat nog altijd te boek als ‘s werelds meest verbonden land, net als in de vorige drie edities van de GCI. Van de tien meest verbonden landen ter wereld in 2015 zijn er acht gelegen in Europa, dat is dan ook de meest verbonden regio ter wereld. Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten maken de top 10 compleet.

Noord-Amerika is de op één na meest verbonden regio en loopt voorop als het gaat om de kapitaal en informatiestromen. De Verenigde Staten staat op plek 27 van de in totaal 140 landen die zijn onderzocht door het GCI. Noord-Amerika is het hardst gegroeid in wereldwijde verbondenheid in de afgelopen twee jaar, gevolgd door Zuid en Centraal Amerika en de Caraïben. Landen in Zuid en Centraal Azië en de Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara zagen de grootste afname in het niveau van wereldwijde verbondenheid.

Suriname, Jamaica en Fiji waren de snelste groeiers als we kijken naar de stijging in de afgelopen twee jaar. Suriname ging 23 plaatsen omhoog van plek 112 naar 89, Jamaica ging 22 plaatsen omhoog van plek 107 naar 85 en Fiji 20 plaatsen van 94 naar 74. Suriname’ s stijging werd veroorzaakt door een substantiële verbreding van de internationale interacties, terwijl Jamaica en Fiji de groei te danken hebben aan de diepte van de grensoverschrijdende interacties en de geografische spreiding.

Het onderzoek van de GCI werd geleid door de internationaal geprezen globalisering expert Pankaj Ghemawat, die benadrukte dat opkomende economieën nog steeds achterblijven als het gaat om wereldwijde verbondenheid. “Ontwikkelde economieën zijn ongeveer vier keer zo diep geïntegreerd in de internationale kapitaalstromen, vijf keer als het gaat om de pijler mensen en negen keer als het gaat om internationale informatiestromen.” Ghemawat licht toe: “De GCI laat ook zien dat als opkomende economieën zich op het gebied van verbondenheid zouden gaan meten met ontwikkelde economieën dat dit een krachtige impuls zou geven aan de algehele verbondenheid in de wereld.”

-EINDE-

Noot voor de redactie:

Het rapport is gemaakt in opdracht van DHL en is samengesteld door Pankaj Ghemawat (professor aan de New York University Stern School of Business en aan de IESE Business School in Barcelona, Spanje) samen met Steven A. Altman (Senior Research Scholar en Executive Director van het Center for the Globalization of Education and Management, New York University Stern School of Business).

De GCI globalisering kijkt naar de diepte van de grensoverschrijdende interacties, hun gerichtheid (uitgaande stroom versus binnenkomende stroom), evenals hun geografische spreiding (breedte). De DHL Global Connectedness Index 2016 is gebaseerd op meer dan 1,8 miljoen datapunten uit internationale bewegingen in handel, kapitaal, informatie en mensen. Het rapport documenteert en analyseert het niveau van globalisering zowel op wereldwijd als op landelijk niveau. In totaal worden er 140 landen en gebieden onderzocht, die samen goed zijn voor 99% van het wereldwijde BBP en voor 95% van de wereldwijde bevolking.

Voor het rapport en verdere achtergrondinformatie kijk op www.dhl.com/GCI

Over DHL

DHL – Het logistieke bedrijf voor de hele wereld

DHL is wereldwijd het toonaangevende merk in logistiek. Met een familie van divisies biedt DHL klanten expertise in nationale en internationale expres- en pakketzendingen, lucht- en zeevracht, transport via de weg en het spoor en industrieel supply chain management. Het wereldwijde netwerk omspant meer dan 220 landen met 325.000 medewerkers en verbindt mensen en bedrijven op een veilige en betrouwbare manier wat handelsstromen ten goede komt. Met specifieke oplossingen voor groeimarkten en industrieën zoals e-commerce, technologie, life science en gezondheidszorg, energie, automotive en retail en met maatschappelijke verantwoordelijkheid en ongeëvenaarde aanwezigheid in opkomende markten, is DHL overduidelijk gepositioneerd als “het logistieke bedrijf voor de hele wereld”. DHL maakt deel uit van Deutsche Post DHL. De groep boekte in 2014 een omzet van meer dan 56 miljard euro.